PRESOS I PRESONS
Presos polítics? Polítics presos? Aquest desacord en la qualificació dels
independentistes catalans empresonats ha estat motiu de debat. Però ... importa
l'ordre d'aquestes paraules? Per a mi, en absolut, perquè la paraula fonamental
d'aquest parell d'expressions —i sobre la qual hem de centrar la nostra
atenció— és aquesta: presos.
Pensem en els presos, en tots els presos, és a dir, en
persones privades de llibertat, separades de manera forçada de les seves
famílies, amistats i cercles socials, persones a qui —sota el pretext de
dissuadir-les de cometre actes contraris al bé comú o de reeducar-les per reinserir-les
a la societat— es castiga de manera inhumana i se'ls produeix un dany de
difícil curació, tant físic com psicològic.
Pot ser que algú concebi la presó com una institució
degradant quan s'hi tanca uns polítics que, segons el seu criteri, han sofert
un tracte injust, però no és cert potser que una gran part dels presos socials
també pateixen un tracte injust, ja que són persones amb discapacitats
intel·lectuals o psíquiques, o que procedeixen de famílies desestructurades o
de contextos de pobresa i marginació? No som tots responsables, almenys en
part, que en la nostra societat no es faci res o gairebé res per evitar que
aquestes persones cometin delictes? Podem acceptar de manera despreocupada
l'existència de les presons fins al dia que afecti un nostre familiar o amic?
Podem seguir ignorant els problemes socials que comporta el capitalisme? Si no
hi ha justícia social, pot ser justa la Justícia?
I què dir de la situació d'aquelles altres persones que s'han
equivocat un sol cop, que han comès un primer delicte en un moment d'ofuscació?
Què se n'ha de fer? Recloure-les en un lloc que Piotr Kropotkin va definir com
la universitat del crim, el lloc on es barrejaran —potser tan sols a l'espera
del seu primer judici— amb delinqüents experts?
Què fer amb i per les persones empresonades? Fa molts
anys un company més gran em va dir: «Quan triomfi el comunisme llibertari, quan
desaparegui el sistema capitalista, desapareixeran les presons i ningú serà
pres en elles». Per descomptat, però què hem de fer mentrestant? Hem d'esperar
de braços creuats aquest futur imprecís?
Potser hi ha qui creu que la presó és una institució
degradant, però necessària i inevitable; però en altres èpoques també devien semblar
necessaris i inevitables els suplicis com ara rebre assots en públic i després
ser passejat pels carrers i escarnit; les execucions públiques a la foguera, la
forca o per decapitació ofertes com a espectacle; les mutilacions i els desmembraments; les exposicions en llocs de pas dels cadàvers dels reus o dels
seus membres esquarterats... i, per fortuna, totes aquestes atrocitats han
desaparegut en les nostres societats i ningú les troba a faltar.
Crec que és possible plantejar-se un procés d'abolició dels
empresonaments en què, en una primera etapa, es reduïssin de forma progressiva
els àmbits delictius que comporten condemnes de privació de llibertat. Es podria començar pels delictes contra el patrimoni i els socioeconòmics —que
constitueixen un terç de tots els que es cometen a Espanya— si a les persones
condemnades se'ls apliqués com a correctiu la realització tutelada de treballs
per al bé de la comunitat o de les persones victimitzades, una opció que podria
ser realment rehabilitadora si de manera paral·lela s'executessin polítiques
encaminades a aconseguir la disminució de les desigualtats socials i un
repartiment just de la riquesa.
Prou és veritat que quan aquests delictes socioeconòmics
els cometen especuladors o polítics i empresaris corruptes resultarà més
difícil aconseguir la seva rehabilitació, ja que de cap manera podem atribuir
la motivació del seu comportament delictiu a la necessitat, sinó a l'absència
de valors ètics.
Un col·lectiu de persones empresonades a qui en un bon
nombre se'ls podria evitar la privació de llibertat seria el de les qui tenen
malalties mentals, en què la causa de la seva conducta conflictiva es troba en
el seu trastorn mal tractat. Si es té en compte que el 10% dels presos de
l'Estat tenen alguna afecció mental, no resulta tan estrany pensar que se'n podria
reduir el nombre si de manera prèvia fossin atesos per un sistema sanitari
públic de qualitat.
I quan es tracti de persones amb comportaments violents
que hagin derivat en delictes de lesions o de violència de gènere, per evitar
reincidències, s'hauria d'intentar corregir-ne el comportament mitjançant una
assistència psicològica rehabilitadora, intensa i individualitzada.
És clar que hi ha ocasions en què, pel context i la
desmesura d'un tipus de delicte, podem pensar que els qui el cometen
difícilment poden ser rehabilitats: genocidi, assassinat en sèrie, tracta
d'éssers humans, agressió sexual reiterada, delicte de lesions agreujat per
traïdoria i acarnissament, terrorisme d'Estat o violència greu indiscriminada,
crim organitzat...naturalment, per què negar-ho? En aquests casos, no sembla
haver-hi alternativa ni fàcil ni immediata, però fins i tot així, per què no intentar-ho?
Finalment, suggereixo un primer pas cap a l'abolició de
les presons que, per descomptat, seria el de la prevenció mitjançant el reforç
de la responsabilitat de les famílies —sobretot s'alliberessin de la xacra de
l'explotació, la precarietat i les jornades laborals extenuants— en l'educació
en valors ètics dels menors, de la implicació en aquest mateix sentit de la
gent del veïnat o del barri i, sobretot, amb el compromís de l'Escola,
una institució que ara mateix es projecta cada vegada més en funció dels
interessos de mercat que de les necessitats socials i individuals.
Jordi F. Fernández Figueras
Publicat a Diari de Terrassa, 15 de gener de 2020,
i a Catalunya, gener de 2020
Publicat a Diari de Terrassa, 15 de gener de 2020,
i a Catalunya, gener de 2020
No hay comentarios:
Publicar un comentario