Llum de la Selva al Jardí de l'Amistat |
LLUM DE LA
SELVA, UNA FILOSOFIA DE LA VIDA
El
sociocentrisme és la creença per part d'algú de la superioritat moral d'un grup,
al qual pertany, sobre altres grups o sobre la ciutadania en general a causa
dels seus pressupostos ideològics. Per als sociocentristes queda fora de tot
dubte que els seus valors i costums són els únics bons i que tots els altres
són intrínsecament dolents i execrables, i que cal combatre'ls fins a
l’eradicació. Així ben bé, sense matisos.
El problema és
que, tot i que una ideologia pugui tenir realment més trets profitosos que
altres, si bona part dels seus seguidors acaben per adoptar una actitud de
superioritat moral, la voldran immutable i d'aquesta manera, a llarg termini,
no tan sols l'empobriran i petrificaran, sinó que invalidaran a la pràctica
allò que pugui aportar de bo i fins i tot la faran derivar cap a un extrem
oposat. Un exemple d'aquest fenomen seria la divergència entre dues actituds
procedents d’un mateix origen: la filosofia cristiana de la vida d’un Francesc
d'Asís i la doctrina catòlica d’un Tomàs de Torquemada.
Semblant en certa
manera a Francesc d'Assís va ser Llum de la Selva (1877-1983), un
lliurepensador, naturista, ecologista, vegetarià, feminista, animalista,
no-violent i teòsof nascut a Barcelona. El seus pares adoptius, jornalers de la
terra que el van trobar abandonat, van morir prematurament i als sis anys va
haver de fer feines del camp fins als 14 anys, quan va començar a treballar
d'estibador al port. Allà va conèixer les idees anarquistes que el van portar
el 1898 a integrar-se a unes comunitats agrícoles d’un cristianisme primitiu i
llibertari constituïdes a imatge de les comunitats dels «doukhobors» russos i
nascudes sota la protecció de Lev Tolstoi gràcies a la mediació de Federico
Urales. A partir d’aquest moment i al llarg d'unes quantes dècades va
participar en diverses iniciatives, associacions i revistes naturistes,
llibertàries i teosòfiques; va col·laborar amb pedagogs com Francesc Ferrer i
Guàrdia i Albà Rosell; i va promoure la fundació de les Comunitats d’Esperits
Lliures, l’Associació Protectora d’Animals i Plantes i l’Escola de
Trofoteràpia.
Cap al 1927 es
va traslladar a Sabadell i el 1932 va comprar amb la seva companya un terreny a
Can Rull que va convertir en hort i en escola de naturosofia, oberts a tothom,
sense llindes, batejat com el Jardí de l’Amistat. Hi va viure prop de 50 anys,
sense abandonar-lo gairebé mai, refusant els diners, l'electricitat i les
màquines, autosuficient, menjant tan sols els fruits que obtenia del seu hort,
sempre crus —com feia des dels disset anys—, i excepcionalment, cap al final de
la seva vida, una mica de pa i formatge que aconseguia per intercanvi.
Després de la
postguerra, quan fins i tot van ser perseguides unes famílies que s’havien
establert a Can Rull i Ca n’Oriac i que seguien el seu exemple, va quedar aïllat,
però a mitjan la dècada del 1950 va començar a rebre nombrosos visitants que
volien conèixer la seva filosofia de la vida: immigrants acabats d’arribar al
barri, monjos de creences occidentals i orientals, joves amb inquietuds, vells
naturistes i personatges de renom internacional com Lanza del Vasto, deixeble
de Ghandi, i d’altres més coneguts en àmbits locals com, per exemple, els
terrassencs «els Suris».
El 1980,
traspassada la seva companya, superats ja els 100 anys i amb el seu Jardí de
l’Amistat envoltat de blocs de pisos, uns amics naturistes el van acollir a la
Galera (Montsià), on va morir plàcidament. No se’l va poder donar de baixa al
Registre Civil, ja que mai hi havia constat.
Diuen els qui el
van tractar que era un home alegre i bondadós, gens cregut, que no donava
lliçons, que era poc amic de grans discursos i molt d’escoltar i dialogar amb als
seus interlocutors.
Va ser un home tan
perfectament humà amb la seva filosofia de la vida que no va caure mai en la
rigidesa dogmàtica. Tot i ser vegetarià frugívor, en alguna ocasió va menjar
formatge i farina elaborada; tot i ser animalista portava vestits de llana i
cinturó de cuiro, i a la seva joventut va utilitzar durant un temps una mula
per conrear la terra...
Els dogmàtics,
rígids i superbs, a més de provocar reactància psicològica, són gent tòxica per
als altres i per a si mateixos. Per sort la pluralitat acaba sempre imposant-se
i la vida humana se segueix desenvolupant de manera dinàmica mentre nosaltres
ens enfrontem de manera creativa a la seva complexitat, als grans conflictes
entre naturalesa i cultura.
Jordi F.
Fernández Figueras
Publicat a Diari de Terrassa, 7 de novembre de 2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario