Il·lustració de Malagón per al libro Mecagüen de Sergio Parra
|
POLÍTICS, INSULTS I CIVILITAT
Diuen que en la política parlamentària espanyola, des de mitjan el segle
XIX fins a la Segona República, s'apreciava sobretot la capacitat oratòria: la
claredat en la dicció, l'harmonia i l'expressivitat en l'entonació, la riquesa
lèxica i retòrica, la utilització oportuna del gest corporal, la claredat
conceptual i la capacitat de delectar, convèncer i commoure. És clar que el
panorama no era uniforme, també existien els anomenats senglars, caracteritzats
per una vehemència sorollosa, agressiva i xulesca, i els denominats
filibusters, els qui en ocasió d'alguna votació que es preveia ajustada eren
capaços de no dir res durant hores de xerrameca fins a aconseguir que alguns
diputats oposats als interessos del seu partit abandonessin avorrits la cambra
legislativa.
Diuen... sí, parlo de sentides i el que he sentit prové de manera indirecta
i llunyana dels escassos assistents a aquells debats i dels qui van llegir
alguna transcripció en la premsa escrita de l'època o sentir algun discurs a
través de la ràdio. Avui la situació és molt diferent, qualsevol pot seguir en
directe i amb certa freqüència les intervencions dels polítics al parlament gràcies
als mitjans audiovisuals de comunicació. Per això sabem que l'estil senglar
s'ha anat estenent durant les dues últimes dècades, tant en els hemicicles i
els seus voltants i perifèries, on abunden les agressions verbals, les
desqualificacions grolleres i les afirmacions calumnioses; com en certes
tertúlies televisives, on resulta freqüent que periodistes i polítics
substitueixin una possible i valuosa discussió de parers contraposats per un
espectacle de lluita lliure desqualificativa.
Es pot considerar que l'insult, tan poc freqüent en les cultures tribals—ja
que l'ofensa que s'infligeix en aquests contextos només pot rentar-se amb
sang—, és a les cultures civils una simple i fins i tot saludable vàlvula
d'escapament de l'olla a pressió de condicionants negatius a què estan sotmeses
les classes populars. En canvi, per a la
classe dominant, i per als seus servidors, resulta innecessari perquè per
resoldre els seus conflictes ja disposen dels serveis propagandístics dels mitjans
de comunicació afins o, com a últim i nefast recurs, dels antiavalots i dels
exèrcits. Llavors, ¿per quin motiu l'insult està a l'ordre del dia,
especialment en l'àmbit polític de la dreta espanyola? ¿Potser perquè els
espectacles esperpèntics televisats són seguits per milions d'espectadors i
poden aconseguir més vots dels indecisos que els arguments raonables?
I m'he referit a l'àmbit polític de la dreta perquè crec no hi ha ningú a
l'esquerra que, per exemple, superi barroeries com el de «puta barata podemita»
que fa tres o quatre anys es va dedicar a una política socialista.
Fa poc un polític català, que potser vulgui emular l'oratòria d'aquests
porcs salvatges de la política, va poder comprovar com encara el supera amb escreix
algun d'aquests referents, quan Arcadi Espada li va dedicar un «mariconazo»
—embolcallat amb altres perles pròpies d'un pinxo de barri baix— en un dels
articles que perpetra habitualment.
Al meu parer, la cosa pitjor de l'insult emès per personatges públics, que
haurien de ser un model de civisme, no està en l'ofensa adreçada al
contrincant, a qui normalment no afectarà en absolut, sinó en la perpetuació de
l'atac a la dignitat del col·lectiu de persones caracteritzades per
l'apel·latiu utilitzat com a greuge. En els exemples que he esmentat, les putes
i els maricons són gent a la qual es fa referència injustament com a paradigma
del que és menyspreable.
Sens dubte, tota persona amb un mínim de civilitat és conscient que aquesta
mena d'insults han d'eradicar-se; no obstant això, per algun motiu que no acabo
d'entendre, altres insults no desperten el mateix grau de rebuig. Per exemple,
«cafre» —utilitzat per Artur Mas (2011), David Fernàndez (2015) i Gonzalo Boyé
(2018)—, que fa referència de manera denigrant a una ètnia bantú sud-africana
que va patir especialment l'esclavitud i a la qual diuen que pertanyia un
personatge tan respectable com Nelson Mandela. En cap cas vaig sentir que algú
els ho recriminés i no aconsegueixo entendre aquesta benvolença inexplicable
cap a un insult que no es pot tolerar i que amb aquests padrins podria arrelar
de nou a la parla quotidiana.
Jordi F.
Fernández Figueras
Diari de Terrassa, 19 d'octubre de 2018
No hay comentarios:
Publicar un comentario