Quan
es parla de corrents o generacions de la poesia de postguerra en català, tot
resulta prou clar —o absurdament simplificat— fins a mitjan anys setanta, quan
comença a afirmar-se l’absència de tendències. Tot i això, el terrassenc Grup
de Literatura d’Amics de les Arts ha dedicat un cicle de cinc sessions a
inquirir si realment el panorama és d’una diversitat absoluta o si existeixen
alguns corrents encara que no se’ls pugui —o no se’ls vulgui— caracteritzar, al
marge de la utilitat o inutilitat de la tasca de cartografiar-los o
historiar-los.
Taula rodona amb Ester Andorrà, Francesc Garriga, Jordi Marrugat i Josep Pedrals, presentada i moderada per Jaume Aulet. |
Jaume
Aulet, a la primera sessió, va fer una detallada presentació de les quatre
persones que eren a la taula: l’assagista Jordi Marrugat, els poetes Francesc
Garriga i Josep Pedrals, i l’editora Ester Andorrà, abans de cedir-los la
paraula.
En
primer lloc, Jordi Marrugat va assenyalar la dificultat de parlar de tendències
actuals de la poesia catalana, tant per la manca de perspectiva històrica com per
la complexitat d’un tema al qual considera que ha realitzat només una
aproximació en estudiar-lo en el seu recent i voluminós Aspectes de la
poesia catalana de la posmodernitat, tal com indica la primera paraula del
títol.
Marrugat
va afegir que hi ha una diversificació tan extraordinària —que prové de
l’esperit de la generació del 70— que resulta impossible entreveure possibles
tendències i va aportar testimonis crítics d’aquesta dispersió individualista
que van des d’Enric Sullà (1974) a Marc Romera (2013). A aquesta infinitud de
propostes correspon, a més, la
construcció d’una tradició a la mida de cada poeta, amb una interpretació
pròpia del passat. Va resumir indicant que hi ha un sistema poètic viu i
adaptable —que es podria caracteritzar com a «líquid», sense cap connotació
negativa—, malgrat un excés d’endogàmia que en dificulta la incidència social.
Garriga,
al seu torn, va recordar que als poetes dels 60 els era permesa una veu pública
que es negava a la resta de la societat catalana. Ara, en canvi, la poesia fa
pensar o diverteix, però ja no és imprescindible. A continuació, va afirmar que
a l’origen de la dispersió evident no hi ha una actitud positiva, sinó una
crisi de voluntat, valors, referents i mestratges, i per això cadascú mira de
sortir-se’n com i per on pot. Pel que fa a les tendències, va dir que són
simplificacions sense sentit pròpies de professors.
Andorrà
va negar implícitament cap criteri «tendenciós» en la tria dels autors de
Labreu i va defensar una poesia que expressa el jo davant la que pretén
representar una veu col·lectiva. Va afirmar que, tot i els tòpics i la mala
actitud dels mitjans, ara mateix la recepció de la poesia és millor que fa trenta
anys i va destacar també que no hi hagi sectarismes, sinó un sentiment de
germanor entre poetes d’estètiques i generacions molt diferents al voltant
d’una forma de fer que es va iniciar a l’Horiginal.
Pedrals
va afirmar que parlaria de les tendències com a poeta, i mitjançant un discurs divertit,
però un xic gasós —en què va barrejar etimologies i lleis newtonianes, entre
d’altres ingredients—, va atribuir-les a l’oscil·lació entre l’apetència i la
frustració de cada poeta en el seu desig de fruir de la paraula, durant la qual
les seves trajectòries particulars poden coincidir de manera efímera amb les
d’altres poetes.
Després
d’aquest repertori de visions, la segona sessió va consistir en un taller en
què es va analitzar i debatre durant més d’una hora El romanço de l’Anna
Tirant, un llibre singular que conjumina un llenguatge virtuós, una retòrica
innovadora i alhora tradicional, una exhibició impressionant de domini tècnic, un
rerefons de referències que mostren l’ampli bagatge cultural de l’autor i una
trama complexa i enginyosa, fins a conformar un exercici literari —a cavall de
tres gèneres— que no pot deixar ningú indiferent.
Colpidora i divertida —tot i constituir un repte per al lector—, la poètica de Pedrals
havia sacsejat els participants, els quals coincidiren en la visió del llibre
com un veritable retrat del poeta: polifacètic, ric i únic, amb algun
discrepant que va manifestar la desafecció causada pel seu caràcter marcadament
metaliterari.
La tercera sessió va ser de nou un taller
de lectura, aquesta vegada centrat en Tornar és lluny. Els participants van
coincidir en caracteritzar el llibre per la seva lucidesa, conteniment,
musicalitat i poder de suggestió, però van divergir sobre la conveniència de
conèixer o no la trajectòria vital de l’autor —marcada per tots els
condicionants repressius de la postguerra— per aprofundir més en les seves imatges,
sovint enigmàtiques. I amb la intenció de desxifrar-les es van contextualitzar
i analitzar els símbols més característics d’aquest i altres llibres de Garriga:
l’aigua fresca, la pluja mansa, la serp, l’ombra d’un arbre, la sang als llavis...
i es van relacionar amb els seus temes habituals: la memòria, el desig, la
mentida, la solitud, la por... per tal d'obtenir una visió global de l'entrellat del seu univers poètic.
Joan Todó, Anna Gual, Sònia Moll i David Caño. |
A
la següent sessió, David Madueño va presentar quatre poetes joves que, segons
el seu criteri, representen diferents vessants de la poesia més nova i va
assenyalar que pertanyen a una generació que ha viscut el contacte immediat amb
el lector a través de les noves tecnologies i el retorn de l’oralitat; la crisi
del món editorial i la puixança de petites, noves i vigoroses editorials; i la
descomposició de l’statu quo literari.
Abans
de cedir-los el protagonisme per a
què llegissin els seus poemes, s'expliquessin i dialoguessin entre ells i amb
els assistents, Madueño, va afirmar que la poesia d’Anna Gual es
caracteritza per fer referència metafòrica a les ferides de la seva trajectòria
vital; la de David Caño, pel seu compromís en la denúncia d’una realitat social
injusta; la de Sònia Moll, per centrar-se en el patiment, l’estranyament, la
malaltia, i la fragilitat de la memòria; i la de Joan Todó, per parlar de la
realitat personal universalitzada, sovint en el context de l’enfrontament entre
el món rural i l’urbs, amb un llenguatge vital i tremendista.
Enllaçant
amb la primera, l’última sessió del cicle va girar entorn de la concreció
d’unes possibles tendències en la poesia catalana actual. Es va obrir, però,
amb una valoració del cicle per part de participants i organitzadors, que van
coincidir en el caràcter profitós de les trobades i l’enriquiment col·lectiu i
personal que comporta el contrastament de punts de vista divergents respecte d’una
obra poètica, amb referència, especialment, a les sessions dedicades a El romanço d’Anna Tirant i Tornar és lluny, que els van ajudar d’una manera remarcable a aprofundir en la comprensió d’ambdós textos.
Lluís Calvo i Antoni Clapés |
Les
aportacions posteriors d’Antoni Clapés i Lluís Calvo van ser d’un gran interès.
Clapés va posar de manifest
que, tot i que ens falti perspectiva per fer una taxonomia,
és ineludible l’existència de tendències poètiques, i va caracteritzar la nova
generació per la seva densitat, la incorporació massiva de dones, la reivindicació de l’oralitat i la manca de paradigmes.
Lluís
Calvo va parlar força d’Aspectes de la poesia catalana de la posmodernitat, de
Jordi Marrugat, i de la seva utilitat a l’hora d’il·lustrar les reflexions
fetes durant el cicle, i va enriquir la trobada amb un recital per tal d’exemplificar
algunes de les orientacions presents entre veus més joves del panorama poètic
català actual, mitjançant un recull sintètic, però molt il·lustratiu (Mireia
Calafell, Lucia Pietrelli, Silvie Rothkovic, Gabriel Ventura... ), amb el qual va
culminar un cicle ple d’intercanvis d’experiències i reflexions al voltant de
la nostra poesia més recent.
Jordi
F. Fernández Figueras
Marta
Pastor Borràs
Publicat a Poetari, n. 4, desembre de 2013
Publicat a Poetari, n. 4, desembre de 2013
No hay comentarios:
Publicar un comentario