EGOISTES ETERNS
O PERSONES FERMAMENT HUMANES?
El Roc Padró, un xicot de Terrassa que no fa gaire va fer una estada a Colòmbia com a membre d'un grup de recerca sobre sistemes agraris sostenibles, em va explicar una història que hi va viure.
El Roc Padró, un xicot de Terrassa que no fa gaire va fer una estada a Colòmbia com a membre d'un grup de recerca sobre sistemes agraris sostenibles, em va explicar una història que hi va viure.
En una comunitat
d'un miler d'habitants, tots afrodescendents, establerta a la vora d'un riu de
la Vall del Cauca, es va trobar que feien una assemblea per decidir si es
permetia o no el conreu de coca. En diverses assemblees anteriors havien
decidit no permetre-ho, però una cinquantena d'homes —sens dubte temptats pels paramilitars
establerts a la zona— es va mostrar contrària i havia convocat una nova trobada
per reconsiderar el tema. Quan es va ratificar la decisió presa, un
representant dels disconformes es va adreçar als membres del consell comunal d'aquesta
manera: «Aténganse a las consecuencias...».
A les nostres
terres, aquesta advertència podria suposar l'amenaça d'una campanya mediàtica de
desprestigi o una denúncia davant la justícia; ara bé, a Colòmbia i, en concret,
en un poble on feia pocs anys la incursió d'uns paramilitars havia provocat una
desena de morts, era una amenaça de mort clara.
Com que els
membres del consell, majoritàriament dones d'edat madura, es van quedar
callats, impassibles, davant l'advertiment inquietant, el Roc va preguntar al
membre de l'Instituto d'Estudios Interculturales de Cali que l'acompanyava els motius del seu silenci: «¿Cómo es que no contestan nada?». La
resposta va ser: «El mandato de la
asamblea es irrevocable y ellos tienen asumido que morirán, si es preciso, por
defenderlo».
Just llavors una
noieta d'uns 12 anys va prendre la paraula: «Hemos acordado que
no se plante más coca, pero lo fundamental para nuestra comunidad es cómo vamos
a reincorporar a nuestra convivencia a quienes quieren plantarla». Davant aquesta intervenció inesperada, els
partidaris de conrear coca van debatre entre ells breument i van acabar
acceptant la decisió majoritària i prometent que als seus camps tan sols hi
plantarien plataners.
Tot molt maco,
però potser tan sols de moment, oi?, perquè qui ens diu que, com a escarment, d'aquí
a un cert temps els paramilitars o els narcos no donin una mort afrosa a alguns dels membres
del consell comunal o a la noieta de 12 anys?
Sens dubte,
aquesta gent pot morir de manera prematura, violenta i cruel, però, mentre són
vius, viuen amb un alt grau de coratge i de noblesa, de compromís amb la seva
comunitat, de fidelitat a la sobirania popular, que els fa envejables. Potser,
en el seu context, importa més la qualitat dels valors que donen sentit a
l'existència que la quantitat de temps que dura.
Si aturem el
tràfec de la nostra vida quotidiana per pensar-hi, la idea de la mort, de
l'acte de morir, el destí comú de tots, ens pot produir un gran desassossec.
Desaparèixer, no gaudir més dels afectes, de la bellesa, dels plaers sensorials,
del pensament...
Oh, però potser no
tothom gaudeix de la vida! De fet, a l'Edat Mitjana, quan no s'ignorava com
nosaltres ho fem la presència de la mort, els textos que acompanyaven les anomenades danses
macabres expressaven amb claredat que, entre els qui patien la vida des de la
pobresa i sota l'opressió, imbuïts de cristianisme i de la seva promesa de
beatitud en una vida eterna per als justos, se la considerava alliberadora i
igualitària: l'usurer cabalós, el guerrer cepat, el dignatari eclesiàstic, el noble
o rei poderós, el serf... tots eren tractats sense distinció.
Ara, als nostres
dies, sovint se sent dir que, gràcies a la millora tecnològica contínua de la naturalesa humana, algun dia no
gaire llunyà s’aconseguirà la immortalitat, i que alguns multimilionaris ja inverteixen
en el desenvolupament biotecnològic que els permeti assolir la vida eterna.
Sí, és lògic que alguns privilegiats vulguin gaudir
perpètuament del poder i els cabals immensos que han acumulat en una societat
inhumana —la del sistema capitalista— que sens dubte també voldran que sigui
eterna. El seu concepte de millorament de la naturalesa humana parteix d'un
individualisme absolutament egoista, ni de lluny poden pensar en una millora
que passi per canviar un sistema econòmic creador d'angoixa, en una millora que
signifiqui un enfortiment del sentiment de comunitat.
Vist això, no puc més que envejar la voluntat ferma que
hi ha rere la lluita contínua i quotidiana, rere la riquesa que impregna la vida
dura i curta dels qui alguns consideren primitius.
I vosaltres, què en penseu?
Jordi F.
Fernández Figueras
No hay comentarios:
Publicar un comentario