El capitalismo ha formulado su tipo ideal con la figura del hombre unidimensional. Conocemos su retrato: iletrado, inculto, codicioso, limitado, sometido a lo que manda la tribu, arrogante, seguro de sí mismo, dócil. Débil con los fuertes, fuerte con los débiles, simple, previsible, fanático de los deportes y los estadios, devoto del dinero y partidario de lo irracional, profeta especializado en banalidades, en ideas pequeñas, tonto, necio, narcisista, egocéntrico, gregario, consumista, consumidor de las mitologías del momento, amoral, sin memoria, racista, cínico, sexista, misógino, conservador, reaccionario, oportunista y con algunos rasgos de la manera de ser que define un fascismo ordinario. Constituye un socio ideal para cumplir su papel en el vasto teatro del mercado nacional, y luego mundial. Este es el sujeto cuyos méritos, valores y talento se alaban actualmente. (Michel Onfray)


lunes, 29 de junio de 2015

MARINETTA: «A MI EM MOLA MOLT LA VIDA!» (2015)


Foto: Jordi F.



MARINETTA: «A MI EM MOLA MOLT LA VIDA!»

Marina Arjona, més coneguda com Marinetta, és un esperit creatiu terrassenc que s'ha manifestat en diverses disciplines artístiques. Fa vint anys va començar a ser molt coneguda en els ambients juvenils de Terrassa, com a membre i motot d'Helly, un grup de música pop que va arribar a ser el n. 1 de la llista d'èxits de maquetes del programa Disco Grande de Radio 3...

Com et vas sentir l'any 1995 quan amb vint-i-dos anys el vostre grup  es projectava des d'aquesta Terrassa, una ciutat mitjana, cap a tot l'àmbit de l'Estat? Quins records guardes d'aquella època?
No estava preparada ni per actuar en directe ni per sentir-me centre de les mirades, em vaig capficar per la imatge que transmetia i això em va accentuar alguns complexes dels que no era conscient... Però la meva trajectòria creativa no va començar amb la música, va començar a les arts plàstiques i el teatre. En acabar el COU, m'hauria agradat matricular-me a la Facultat de Belles Arts, però la meva família era humil i no em podia pagar els estudis, així que vaig anar a l’Escola d’Art a Terrassa, però només un curs, igualment era massa car per a les nostres possibilitats. Vaig decidir deixar els estudis i independitzar-me, un company que va veure els meus quadres em va animar a estampar samarretes amb els meus dissenys i en vaig vendre força.

Marina, com va ser la teva infantesa? Quins records guardes de la vida familiar, de l'escola, del teu barri?
La meva mare ens havia de mantenir a quatre germans —els meus pares es van separar quan jo tenia 11 anys—, feia dos torns a la fàbrica, va treballar moltíssim i anava molt estressada. No acaba d'entendre la meva vocació artística, la meva passió per la música, no entenia que jo anés el cabell taronja i sabates de plataforma.
Vivíem a Pere Parres, quan sortia de l’escola em passava el dia voltant amb la bici pels carrers, els hort i el torrent, conversant amb mi mateixa. Treia molt bones notes, però era rebel amb els professors, això em va comportar alguns problemes.

Vas implicar-te en activitats polítiques?
Vaig estar tres anys a Joves amb Iniciativa i després en vaig integrar al moviment okupa. Ara el meu activisme és bastant més discret, però el continuo exercint. Dono suport a diverses plataformes reivindicatives i en el meu dia a dia sóc conseqüent amb allò que crec.

Cap al 2007 vas filmar un curtmetratge, Black Box. Creus que la seva concepció i realització de va significar un punt d'inflexió la teva vida? No tan sols en l'aspecte artístic, sinó global, com la fi d'una etapa i un pas cap a la maduresa. Ho veus així?
Estava fixa feia 7 anys en una empresa, però vaig prendre de la decisió de deixar la feina per satisfer necessitats que duia a dins. Tenia un amic que ja era gran i anava a la universitat. Emmirallant-me en el seu cas, vaig entendre que encara estava a temps de fer moltes coses: vaig muntar el meu projecte musical en solitari, vaig desenvolupar diversos projectes de diferents disciplines, em vaig preparar la selectivitat i la vaig aprovar, i vaig fer aquest curtmetratge tot parlant del meu passat.

De què va, ens pots explicar el seu missatge?
Al final del curtmetratge canto una cançó que condensa el missatge, més enllà dels aspectes anecdòtics. Quan una brutícia cau dins una ostra, acaba convertint-se en una perla. A Black Box vaig convertir en elements d'una obra artística coses que m'avergonyien i que d'una altra manera no hagués ensenyat fàcilment. Va esdevenir un punt d'inflexió perquè vaig deixar de donar-me importància, vaig deixar de representar un personatge i ara fer les coses per amor i sense esperar cap resposta a canvi. Abans amb l'art no feia un servei, sinó que inflava el meu ego, em destacava en certs ambients culturals. Ara em sento realitzada de veritat perquè estic treballant en projectes visuals que concreten les idees d'altra gent, que tenen una funció pràctica... Aquesta sensació d'estar ajudant a la gent a volar és molt gratificant.

T'has expressat en  diverses disciplines: música, teatre, pintura, fotografia, videoart, cinema, art conceptual, disseny... En quina consideres que has assolit amb més encert els objectius que t'havies proposat? 
Jo estic molt contenta amb alguns dels projectes en que he participat,  des dels grups de música als de teatre. El teatre l'he fet com qui baixa a l'esbarjo amb els amics, no sóc bona actriu, però m'agrada l'ambient que es crea en els assajos... Tot el procés de creació que hi ha darrere d'una obra de teatre és molt guapo. En relació al tema de la música, tot el que és composició i cantar m'encanta i aprofito totes les ocasions que tinc per col·laborar amb altres músics. Pel que fa a l'audiovisual, sempre he tingut moltes idees, però sempre m'ha faltat temps, diners i gent que vulgués col·laborar seriosament. A la universitat vaig realitzar un documental sobre el cementiri d'animals que hi ha a Torrelles de Llobregat, un projecte que feia molts anys quetenia al calaix. Per cert, vaig treure una matrícula.

Fa poc t'has graduat en Comunicació Audiovisual a la UPF amb un expedient acadèmic més que excel·lent. T'ha costat pagar-te aquest estudis  i haver compaginar-los amb el treball? 
Vaig poder pagar-me'ls gràcies a les beques i als amics que em van prestar calers, però el primer any me'ls va pagar l'empresa on treballava. Hi vaig anar amb moltes ganes, el primer dia que vaig trepitjar la universitat em vaig emocionar, però van ser quatre anys molt durs perquè havia de fer pràctiques no remunerades i moltíssimes més coses alhora que treballava. El tercer any em van operar d'un tumor de mama, el tercer càncer en vint anys, es van morir la meva àvia i el meu pare, vaig patir una ruptura sentimental, vaig quedar-me a l'atur i tot i això vaig acabar la carrera. Va ser dur, però tenia la brúixola molt ben posada i molt enfocada al que volia, pensava que era la última oportunitat d'aconseguir-ho, un «ara o mai». Però d'oportunitats hi ha sempre, ara estic a punt d'entrar al Conservatori per fer els estudis de música que no vaig fer de petita.

Professionalment has aconseguit viure d'allò que t'agrada fer. Què són Lovemos Creative i Smilindieye?
Després de quedar-me a l'atur mentre estudiava, vaig decidir treballar per a mi mateixa. Amb Smilindieye, he retornat a estampar samarretes, però estic molt més focalitzada amb Lovemos Creative, un estudi de disseny creatiu que dona serveis audiovisuals a preus petits a petites empreses i comerços.

Si no haguéssis passat per tres càncers, creus que, encara que sembli una paradoxa, hauries arribat a fer tot el que has fet i fas ara?
—A qualsevol que passi per un càncer, el cos i la ment se li disparen amb l'afany de lluitar i sobreviure . Hi ha gent que es pensa que no té força i descobreix tota la porta a sobre. La gent diu que he estat molt valenta i lluitadora... sí, però perquè no em quedava més remei. És que a mí em mola molt la vida!

Eli RodGüell
Jordi F. Fernández Figueras

Publicat a Malarrassa, n. 6, juny de 2015



No hay comentarios:

Publicar un comentario