ANTONI
VERDAGUER,
CINÈFIL I CINEASTA TERRASSENC
Antoni Verdaguer va néixer el 1954 a
Terrassa, a una casa de la Plaça Vella. Director de cinema, entre els seus
llargmetratges destaquen dues obres de ficció històrica, La teranyina (1990) i
Havanera 1820 (1993), i els documentals Raval, Raval... (2006) i Jordi Dauder,
la revolució pendent (2012).
—Hi ha
alguna circumstància que expliqui per què la teva afició al cinema et va
convertir de simple espectador en cinèfil i, encara més enllà, en creador
cinematogràfic?
—A mi m'agradava molt el cinema, de ben
petit era un espectador assidu. Recordo un dia que la meva àvia em va portar al
Cinema Rambla. Era l'època de les sessions dobles, pel preu d'una entrada
podies veure dues pel·lícules, una era la bona i l'altra era... per «fer
bulto». Aquella vegada la bona era un western i la dolenta era Peppermint Frappé, de Carlos Saura,
protagonitzada per José Luis López Vázquez i Geraldine Chaplin, que em va
desconcertar i atreure alhora. Em vaig adonar que rere una pel·lícula hi havia
una persona responsable que era el director i que no era el mateix una pel·lícula
dirigida per Carlos Saura que una altra feta pel Mariano Ozores, i que un bon
director fa que un actor com el López Vázquez, habitual d'un tipus de films
negligibles, interpreti un personatge memorable.
D'altra banda, quan tenia setze o disset
anys, a principi del anys 70, freqüentava la secció de fotografia de la
Societat Coral Joventut Terrassenca, el Coro Vell. Hi vaig coincidir amb gent a
la qual dec molt, el Gabriel Querol, una persona essencial per al cinema a
Terrassa, i els germans Casamada. Un dia van decidir organitzar un curset de
cinematografia i m'hi vaig apuntar. Va ser un fet decisiu...
—Quin
paper vas tenir en la transformació del Cine-Fòrum de Joventuts Musicals en el
Cine-Club d'Amics de les Arts?
Aleshores també estava vinculat al Cine-Fòrum
que impulsaven el Gabriel Querol, l'Antoni Llonch, el Marcel Lloveras i el
Josep Carreras. Era una activitat que anava canviant d'espai, i a més de fer-se
a la sala d'actes d'Amics de les Arts, a vegades es projectava a altres
entitats... i fins i tot en algunes sales comercials. Un dia el Querol es va
posar malalt i em va demanar que presentés Busca
tu refugio, de Nicholas Ray. Va ser el primer pas per fer-me d'alguna
manera hereu de tota aquella gent.
En cert moment, amb el Lluís Labòria,
vam impulsar la creació del Cine-Club, amb una estructura més adequada als nous
temps: portàvem crítics o directors per fer les presentacions, programàvem
cicles —o ho intentàvem, que no era fàcil— i a cada sessió donàvem un dossier
amb crítiques o entrevistes amb el director. Entre 1973 i 1976, tots els dijous
es projectava un film al cinema Regina, al Centre Social Catòlic, el Social, amb
una mitjana d'assistència d'unes 650 persones. També, entre 1976 i 1978, el
Cine-Club es va responsabilitzar de la programació del Cinema Catalunya,
convertit en una Sala d'Art i Assaig. I cal destacar les 17 Hores de Cinema, un
festival que va celebrar 14 edicions, de 1975 a 1988 i que va arribar a gaudir
d'una assistència propera a les dues mil persones .
—Crec
que alguna vegada s'ha dit que les 17 Hores van morir d'èxit... I, per cert,
com va ser que vas patir una agressió a l'última edició? He sentit diverses
versions.
—Va morir perquè als empresaris els
semblava que els fèiem la competència amb un gran èxit i als seus propis locals
i ens van anar apujant el lloguer dels cinemes i, a més, posaven molts
entrebancs a l'hora de trobar una data.
Pel que fa a l'agressió, vaig sortir a
les 6 de la matinada al carrer a veure com estava el tema de l'esmorzar —havíem
agafat el costum de donar entrepans, coca, cerveses, moscatell... — i vaig veure
un noi que estava pixant a la furgoneta dels queviures. Li vaig cridar
l'atenció i de sobte aquell paio em va donar una puntada de peu a l'ull
esquerre amb una bota de puntera metàl·lica. Podria haver-lo perdut, a la Mútua
ho van veure malament i em van derivar cap a l'Hospital de Vall d'Hebron; al
final vaig estar de sort i tot va quedar en un ensurt
—Es diu
que estàveu molt controlats per les autoritats. Us feien la vida difícil?
En general, arreu, les activitats dels
Cine-Fòrum i els Cine-Club eren malvistes per les autoritats de l'època. A
totes les nostres sessions, per exemple, teníem una parella de la policia
secreta, delegats governatius en deien, asseguda a l'última fila. Sovint
s'adormien, perquè el tipus de cinema que es projectava els avorria, però sí,
ens feien la vida difícil. Els debats que sorgien després de les projeccions no
es limitaven a l'anàlisi dels films, sinó que anaven molt més lluny en la
crítica política i social...
Ja a l'època del Cine-Club, entre el 73
i el 78, el Lluís Labòria i jo vam haver d'anar més de deu vegades a comissària
a declarar sobre diversos afers. Recordo especialment quan, durant les segones
17 Hores de Cinema, em va cridar el comissari Aníbal Martínez per demanar-me
explicacions de per què en els transcurs de la projecció de Fort Apache, de John Ford el públic, esperonat
per la presència de la Marxa de la Llibertat a Terrassa, es va posar a cridar «Poble
català, posa't a caminar».
De tota manera, a vegades els podies
torejar. Per exemple, en una ocasió vam anunciar un títol fora de tota sospita,
però a l'hora de la veritat vam passar Viridiana,
de Luis Buñuel, que estava prohibidíssima. Doncs els secretes ni es van adonar
del canvi.
—Però
les dificultats no provenien només de les autoritats, tampoc eren gaire fluides
les relacions amb els empresaris i amb altres entitats que us deixaven els seus
locals...
—La relació amb els empresaris de cinema
a Terrassa tenia daltabaixos. Per aquest motiu, l'any 1977, vam haver de deixar
el cinema Regina i el 1978 vam fer les projeccions a la sala del Coro Vell,
però no va acabar de funcionar la relació amb l'entitat, així que el 1979 es va
reprendre l'activitat al Socialet, al Social, i va durar fins el 1985, quan ens
van vetar la projecció de Je vous salue,
Marie, de Jean-Luc Godard, i es va produir un trencament definitiu.
—El
Cine-Club també va produir curtmetratges, oi?
—Vam coproduir amb el Josep Maria Forn
tres curtmetratges, dos meus i un de l'Ildefons Duran. Els meus, «Un matí
qualsevol» (1980) i «Parleu després de sentir el senyal» (1982),
van guanyar tots dos el Festival Internacional de Cine Documental y Cortometraje
de Bilbao i van rebre també tots dos el Premi Sant Jordi de Cinematografia i el
Premio Especial Calidad del Ministerio de Cultura.
—Parlem
de la teva trajectòria. Entre 1974 i 1976 vas estudiar direcció cinematogràfica
a París. Com va anar això?
—L'any 1973, la Dotació d'Art
Castellblanch em va concedir una beca. Aquesta empresa productora de cava va
decidir, segurament per estalviar-se impostos, donar nou beques per a la
creació. Doncs bé, un dia que estava en una galeria d'art de Barcelona projectant
els meus curts de súper-vuit dedicats a l'obra del Lluís Jové, un senyor se'm
va identificar com a membre de la Dotació i em va suggerir que em presentés a
la convocatòria. En vaig aconseguir una i això em va permetre cursar estudis de
direcció a París, al Conservatoire Libre du Cinéma Français. Com que el
Cine-Club funcionava amb un equip molt complert i eficient no va ser gens
difícil compaginar-ho.
—Com
s'ha desenvolupat la teva trajectòria com a director de cinema?
—Després dels estudis, vaig treballar
d'ajudant de direcció en una cinquantena de films abans de dirigir les meves
pròpies pel·lícules. He dirigit 14 llargmetratges, però he de reconèixer que no
he aconseguit fer una obra coherent, no sempre he pogut fer el tipus de
pel·lícules que m'hauria agradat fer. La
teranyina i Havanera 1820 van
costar centenars de milions de pessetes. La indústria cinematogràfica és molt
cara i el context cinematogràfic espanyol i català mai no ha ajudat gaire el
cinema d'autor i ara, amb la crisi, tot i la digitalització, la situació encara
és més greu.
—A la
teva trajectòria m'hi ha semblat veure tres etapes: una primera dedicada al
cinema de ficció, una segona on vas fer moltes sèries televisives i aquesta
darrera on t'has centrat en el documental.
—Les dues primeres que esmentes van anar
molt barrejades, però sí és cert que a partir de 2005 m'he dedicat molt al
documental. Estic orgullós d'obres com Jordi
Dauder, la revolució pendent, que ha estat molt elogiada, però és que fer
documentals surt bé de preu i quan he intentat tornar a fer obra de ficció ho
he hagut de desestimar...
—És el
cas de Trencant cadenes, oi?
—Sí, el 2013 vaig intentar portar
endavant aquest projecte de ficció sobre el procés independentista, però no
vaig aconseguir els dos milions d'euros que hauria costat. No hi ha productors
que aportin diners i alguns que se'n feien dir eren simples administradors
d'ajuts públics.
—Per
acabar, pot explicar quin projecte esteu desenvolupant amb el Miquel Mallafré
al voltant de la figura de l'artista terrassenc Lluís Jové?
—Fa poc em vaig trobar a Carme Jové a la
Nova Jazz Cava i em va explicar que la seva filla, l'Anna Alàs, estava movent
una recuperació de materials del seu oncle. Si m'he pogut dedicar al cinema
professional durant 40 anys, potser és gràcies a les pel·lícules que vaig fer
dels «esdeveniments» del Lluís Jové. Això em va motivar a fer alguna cosa per
recuperar la seva figura. Vaig parlar amb el Miquel i al cap de poc vam
presentar un projecte d'exposició a Terrassa Arts Visuals. S'inaugurarà el 8 de
setembre, a la Sala Muncunill, amb els seus quadres, les meves pel·lícules
digitalitzades, uns clips monogràfics, algunes fotografies, un concert i una
acció que evocarà els seus esdeveniments; tots aquests materials es recolliran
en un llibre i dos DVD. Tot plegat serà un reconeixement imprescindible de
l’obra d'un artista que va experimentar amb nous materials i formats en la
Terrassa de principi dels 70.
Jordi F. Fernández Figueras
Publicada a Malarrassa, setembre de 2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario