El Suri, no cal cap més
presentació...
Floreal Soriguera, el Suri, és un terrassenc
que va néixer l'any 1927 a Labastide-Rouairoux, un llogaret del sud-est de França
on el seu pare, que era llibertari i antimilitarista, es va instal·lar quan es
va negar a incorporar-se a l'exèrcit... El Suri és una persona molt
coneguda a Terrassa per la seva
activitat artística, cultural i social durant llargues dècades i potser no cal
allargar més aquesta presentació.
El fet és que un
matí del juliol passat, les tres persones que signem, el vam anar a trobar al
seu taller i vam mantenir amb ell una llarga conversa.
—Com et trobes en
aquest moment de la teva vida?
—Des que tinc aquest nou taller, al carrer Nicolau Talló,
estic molt content perquè em queda més a prop de casa, vinc caminant i em sento
molt bé. Aquest dies, vaig endreçant coses que trec d'unes caixes on són des de
la mudança i que em va embalar la família. És una alegria retrobar coses que
tenia una mica oblidades. I vaig treballant. Estic pintant uns gira-sols i
retallo imatges per fer un collage. També llegeixo cada dia, ara mateix uns
escrits del Feliu Formosa i una novel·la del Baltasar Porcel.
—Escrius alguna cosa, memòries,
reflexions?
Tinc escrits alguns pensaments. Sí, escric, però sense pretensió
de publicar enlloc...
D'infant vas anar a l’escola
racionalista, amb el Joan Campà, quin records guardes d'aquella època llunyana?
Encara tinc una fotografia d’aquella escola. Era al
carrer sant Genís i estava promoguda per
l'Ateneu Llibertari. Em va ajudar molt de petit —jo tenia cinc anys— la forma
que tenia el Campà d’ensenyar i com tenia l'escola organitzada: els nois més
grans també ensenyaven als més petits, sense necessitat del mestre... I allà va
néixer la meva vocació per les arts plàstiques. Durant la guerra el Campà va
ser director d'una escola del CENU (Consell de l'Escola Nova Unificada) a Barcelona
i quan es va haver d'exiliar se’n va anar a Veneçuela, on va ser considerat un
gran pedagog. Tinc molt bon record d’ell.
—Parlem dels teus inicis com a
artista plàstic, com recordes l’Escola d'Arts i Oficis de Terrassa i els seus professors?
—Després de provar d'aprenent en altres oficis, em vaig
dedicar a un que em permetés treballar amb els colors: pintor de parets. I, a
més, amb catorze anys, anava a l’Escola d’Arts i Oficis, de les set a les deu
del vespre, per estudiar pintura i escultura. Dels professors recordo el Tomàs
Viver i el Josep Rigol. Hi vaig fer molts bons amics allà, gent del meu ofici,
pintors de parets o pintor decoradors, hi havia molt bon ambient. També aprofitàvem
el cap de setmana per anar a pintar al natural o a visitar museus a Barcelona. D’aquesta
manera em vaig anar formant i adquirint coneixements artístics.
—En quin moment se't va despertar
l'interès per l’art que s'aparta de les orientacions clàssiques i acadèmiques?
—Vaig trigar bastant, al principi era molt figuratiu, però
quan vaig fer el servei militar a Tarragona, l'any 1946, vaig conèixer un
professor jove que es deia Lluís Maria Saumells, un escultor que havia viscut a
París, i que em va descobrir moltes coses que no m'havien ensenyat aquí.
Un cop passat el servei militar, vaig entrar de professor
auxiliar a l’Escola d’Art i Oficis. Era l'auxiliar del Rigol, però no ens
aveníem quant a criteri artístic, ell era molt classicista. Quan es va jubilar,
vaig passar a ser professor, però em calia tenir un títol i per això els matins
anava a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, a Barcelona, i allà encara se'm van obrir més les
perspectives pel que fa a la creativitat. Per cert, vaig acabar sent el director
a l’Escola d'Arts i Oficis durant l'últim
curs de la meva vida laboral, el 1991-92. Vaig continuar, però, fent classes
pel meu compte fins fa poc.
—Dins dels molts estils pictòrics
que has conreat, en quin t’has sentit millor?
—Sí, he conreat estils molt diferents. Amb tots m’he sentit
força identificat, però potser sobretot amb el que és més matèric i no
figuratiu, l'abstracte. Com més senzill... amb un mínim de plasticitat... més
m'agrada. M'agrada arribar a una síntesi
amb uns materials mínims.
—Menys és més, diuen, però com
arribar-hi...?
—Sí, sí, del Jackson Pollock vaig aprendre molt quan vaig
viatjar a Nova York i vaig veure l’evolució que havien experimentat els
expressionistes americans. El Pollock feia servir la tècnica del dripping, l'esquitxat. La vaig aprendre
i la vaig ensenyar a molta gent, amb diferents colors o bé amb el mateix color,
amb el pinzell o amb els dits. Quan tens gairebé acabada una obra, el dripping l'acaba d'afinar d'una forma
molt interessant.
—Pots fer-nos una pinzellada sobre els
happenings que organitzaves o les
activitats amb el GRID?
—Sí, cap al 1980 vam organitzar uns happenings que es van fer famosos: les Festes Blanques, les Festes
del Solstici d'Estiu...
L'any 1992, amb antics companys de l’escola de l’Escola d’Art i Oficis, vam crear el Grup de
Recerques, Investigació i Divulgació, que va promoure moltes activitats culturals
i artístiques. Va arribar un moment que el nostre lloc de trobada, al carrer
Puig Novell, a casa d’un pintor, se’ns va fer petit, i vam anar al Centre Social,
al carrer de la Font Vella. Deu anys abans ja havia fundat el Grup Tal Taca,
que va promocionar artistes joves des de la sala d'exposicions de l'Arxiu
Tobella.
—També tenies molta relació amb
artistes i escriptors d'arreu?
—Fèiem unes tertúlies cada primer divendres de mes a
casa, al carrer Salvà. La Maria Dolors tenia moltes coneixences a Barcelona i
havien vingut gent com el Paco Candel, el Josep Maria Subirachs... i també molts estudiants sud-americans que
feien estudis superiors a l’Escola Industrial. S'omplia el pis gairebé fins a la
porta del carrer. Un dia es van presentar una parella de policies de paisà i
ens van preguntar què feia tanta gent allà reunida? I la Maria Dolors, la meva
companya, els va dir que passessin, que prendrien el cafè con tothom, i no, no
van entrar, van marxar amb el cap una mica cot.
—Diuen que sempre has sigut molt
amant dels viatges...
—El meu pare era molt amant de la naturalesa i de petits
sempre ens portava d'excursió. Després em vaig fer soci del CET i vaig
participar en moltes excursions; una de les meves fites va ser fer el Montblanc
amb la colla d'amics l'any 1956. Quan em vaig casar amb la Maria Dolors, vam
fer molts viatges en família, primer per Catalunya, després per tota Espanya,
al final per l'estranger: a Suècia, a Noruega... i, en l'època de la guerra
freda, a Hongria, des d'on vam anar a Rússia, a Leningrad, amb un passaport diplomàtic que em va
facilitar l'ambaixada russa a Budapest. I a l'Índia, al Brasil, a Austràlia...
Un dels meus últims grans viatges va ser a Cuba, en un
intercanvi amb un pintor d'allà. A Camagüey em vaig assabentar que els artistes
cubans podien viatjar fàcilment a la Xina, que els facilitaven la residència i
el material per pintar a canvi de les obres que fessis durant l'estada… i
aleshores em vaig espavilar, vaig fer una gestió i… cap a la Xina ràpidament.
—Què ens pots explicar pel que fa
al teu activisme social i polític?
—De ben petit el meu pare em va introduir en el
naturisme, així que de gran em vaig integrar en un grup naturista de Sabadell
que es reunia en un lloc en plena naturalesa que li deien el Jardí de l’Amistat,
on vivia una mena d’anacoreta que es feia dir Llum de la Selva. L'any 1971 vaig
fundar la Societat Vegetariana Naturista de Terrassa. Els de Terrassa i
Sabadell teníem relació amb uns altres grups de Valldoreix i Mollerussa, i una
vegada al mes ens trobàvem tots i fèiem paelles vegetarianes i altres
activitats pròpies d'aquesta manera de veure la vida.
Al marge d'això, vaig ser fundador de l'Associació de
Veïns de Ca n'Aurell, també l'any 1971, i quan es va formar la FAVT, l'any
1980, em van elegir president. El moviment veïnal va organitzar moltes
activitats, fins i tot en l’època franquista, i va despertar moltes
consciències als barris.
També vaig tenir a veure amb el naixement del Casal
d’Amistat Catalano-Cubana. El vam fundar l'any 1980 entre uns quants que havien
visitat Cuba. Inicialment havia de tenir la seu a Barcelona, però no vam
aconseguir el permís i en canvi aquí, a Terrassa, sí. Al principi les
activitats es feien al meu estudi, al carrer Arquímedes — jo hi era des del
primer dia, i vaig ser el primer president—, i després ens van donar un local
al carrer Cisterna, on encara és.
Després que ens fes de manera
improvisada un dibuix i que ens ensenyés tot d'obres, fotografies i records que
guarda al seu taller, van marxar conscients que per manca de temps hi ha encara
moltes coses que ens hauria agradat preguntar i rememorar i que haurem de
deixar per a una altra ocasió: com va col·laborar l'any 1967, durant la
dictadura, amb la candidatura democràtica de
Barenys, Padró i Fresnadillo als terços familiars del govern municipal?, quina
va ser la seva vinculació amb l'entitat Amics de la Unesco?, quina
implicació va tenir amb l’Assemblea de Catalunya
per a la recuperació de la democràcia?, perquè amb més 50 anys i amb una llarga
trajectòria com a professor es va matricular a la Facultat de Belles Arts?…
Pep Valenzuela
Oriol Gómez Estripaboires
Jordi F. Fernández
Entrevista publicada a Malarrassa, octubre de 2016
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
ResponderEliminarGiaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ website nổi tiếng Mỹ là mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.